Dieta a joga

Březen 8, 2012 0 komentářů Sdílet Vidění:  4169
diéta a jóga

Základní principy stravování při józe hrají důležitou roli při získávání všech výhod z cvičení jógy. Naše tělo potřebuje potravu, z níž získává energii a tato energie umožňuje udržování života. Jídlo je to, co vytváří naše tělo, jsme to, co jíme. Podle toho, jaký druh potravin přijímáme av jaké kvalitě jsou tyto potraviny, to ovlivňuje naše fyzické a duševní zdraví.

Jóga a zdravá strava

Jóga a zdravá strava jsou spolu pevně spojeny. Dieta a jóga dohromady najdou správnou cestu pro dosažení ideální váhy a dosažení emocionální a duchovní rovnováhy tím, že obnovují navzájem svůj vztah s jídlem.

Dieta při józe není založena na počítání kalorií a při této dietě nebudete cítit hlad a nebudete držet žádnou drastickou dietu bez jídla.

Důraz při dietě a józe je kladen na druh potravin a kvalitu. Důležité jsou kvalitní potraviny s množstvím vitamínů, minerálů a bílkovin.

Základní principy ve stravování při józe jsou velmi jednoduché, ale těžko se dodržují.

Rychlé občerstvení - fast food

Moderní rychlé občerstvení, jakými jsou hamburgery, pizzy, džemy, želé, nealkoholické nápoje, zmrzliny a pod získali kontrolu nad našimi stravovacími návyky a jsou hlavní příčinou obezity, kterou vidíme všude kolem. Tyto potraviny jsou bohatým zdrojem cukrů, olejů a konzervačních látek, které nejsou dobré pro naše zdraví. Fast foody jsou na každém kroku, každodenní konzumací fast foodu se zatěžuje trávicí systém.

Filozofie jógy a výběr potravin

Jóga a její filozofie klade důraz na přírodní zdroje výživy. Příroda nám poskytuje výživné potraviny v jejich přirozené formě, jako například celá zrna, sezónní ovoce, zelenina, mléko, med a suché plody.

Vyvážená strava

Vyvážená strava je předpokladem dobrého zdraví. Vyvážená strava by měla obsahovat dostatečné množství salátů, čerstvé zeleniny, čerstvého ovoce, mléka a syrových ořechů.

Saláty

Veškerá zelenina snědena v surové formě je považována za salát. Čerstvé okurky, rajčata, mrkev, červená řepa, hlávkový salát, brokolice, květák apod. se používají k přípravě salátů. Salát by měl být nakrájený na malé kousky s vhodnou zálivkou dle vlastního výběru. V ideálním případě by měl salát tvořit předkrm před obědem a večeří.

Chcete-li snížit příjem potravy, jezte pravidelně salát půl hodiny před hlavním jídlem.

Čerstvá zelenina

Nejideálnější je zelenina čerstvá z domácí zahrady. Čerstvá zelenina by neměla být vysušená nebo v deformovaném tvaru. Zelenina skladovaná v lednici nezůstane dlouho čerstvá.

Čerstvé ovoce

V čerstvém ovoci se nachází nejvíce výživných látek pro tělo. Pravidelný příjem čerstvého ovoce je nezbytný pro dobré zdraví. Používejte čerstvé sezónní ovoce. Plody jsou lepší než ovocné šťávy, protože obsahují i zdraví prospěšnou vlákninu.

Ořechy

Strava při cvičení jógy by měla obsahovat i ořechy, například kešu, pistácie, mandle a vlašské ořechy, které poskytují základní minerály, bílkoviny a vitamíny. Před cvičením jógy je dobré sníst hrst z těchto ořechů, z níž získáte potřebnou energii na cvičení.

Množství potravin

Obecné pravidlo, které je třeba dodržovat při dietním režimu během cvičení jógy je, aby obsah žaludku byl vyplněn na 50 % jídlem, 25 % ze žaludku tvořila voda a 25 % obsahu žaludku byl prázdný. Pokud je váš žaludek přeplněný, není pak obsah dobře stravitelný. Budete se cítit nepříjemně a vaše tělo je nuceno trávit jídlo navíc a také pracuje navíc na jeho odstranění. Pravidelným přejídáním vede ke zvýšení hmotnosti. Jezte jen tehdy, když máte pocit hladu a eliminujte jídlo mezi hlavními jídly.

Alkoholické nápoje

Alkoholické nápoje jsou zloději živin, kradou a ničí živiny, které jsou k dispozici pro tělo. Dieta při cvičení jógy zcela zakazuje konzumaci alkoholu a nejlepší je se vyhnout těmto nápojům.

Koření

Vyhněte se nadměrnému užívání koření a soli. Příliš mnoho kořeněných jídel se také nedoporučuje.

Voda

Vypijte 10 až 12 sklenic vody každý den. Vypijte sklenici vody půl hodiny před každým jídlem. Vyhněte se pití vody během jídla. Pití jednoho či dvou sklenic vody hned po probuzení je ideální pro dobré zdraví.

Káva a čaj

Úplně se vyhněte pití kávy a čaje. Pokud patří tyto nápoje mezi vaše oblíbené, omezte je na maximálně 2 šálky denně. Přebytek čaje a kávy vede k zácpě, nespavosti a nervozitě.

Způsob stravování při józe

Jezte pomalu a žvýkejte jídlo správně. Tím, že každé sousto pořádně přežil, smíchá se vám důkladně se slinami a stává se tak snadněji stravitelné.

Základy jógy a správné diety jsou dlouhou dobu pozorovány a testovány. Pokud chcete vést zdravý život, vytvořte si správný jídelníček z povolených potravin, budete se cítit zdravě. Jóga a zdravá strava jsou základní součástí dobrého zdraví a štěstí.

Jezte abyste žili, nežite abyste jedli.

Cvičíte jógu i vy? Podělte se o své tipy v diskusi pod článkem, děkujeme!

Foto © Yuri Arcurs - Fotolia.com

Přečtěte si více: Dieta při akutním průjmu




Diskuse k článku Dieta a joga

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskuse k článku Dieta a joga