Raw food dieta (syrová strava)

Srpen 10, 2014 0 komentářů Sdílet Vidění:  6747
raw-food-dieta-surova-strava_47250215

Raw food dieta, tedy syrová strava se postupem času dostává více do povědomí lidí. Velmi populární je nejen u lidí, kteří chtějí zhubnout, ale iu těch, kteří se chtějí zdravě stravovat. Raw food dieta je v podstatě životní styl, kdy se potraviny tepelně neupravují a konzumují se za syrova. Z jídelníčku jsou zcela vynechány komerčně zpracované potraviny a vše vařené, pečené, grilované a pod.

Původ raw food diety

Raw food dieta (syrová strava) má své kořeny v pravěku. Lidé si postupně začali osvojovat pracovní nástroje a naučili se ovládat oheň, syrová strava postupně ustupovala a začala se konzumace většinou tepelně upraveného jídla. Návrat k syrové stravě a tepelně neupravovaným potravinám se začal rozvíjet kolem roku 1930. Průkopníkem syrové stravy, tedy raw food diety je Ann Wigmore. Byl to skromný člověk, který se živil syrovou stravou, tzv. "Živými potravinami", které pomáhají při detoxikaci organismu. Dalším fanouškům a obhájcem syrové stravy byl Herbert Shelton, který založil školu a kliniku v Texasu, kde se prosazovala přírodní hygiena. Přírodní hygiena je odnož přírodní nebo alternativní medicíny. Shelton věřil, že běžné léky jsou jedy, že jedině půst dokáže očistit tělo a že pouze jeden typ potravin by se měl konzumovat v každém jídle.

Raw food dieta se nejvíce proslavila kolem roku 1990, kdy ji začali dodržovat hvězdy jako Demi Moore a Woody Harrelson. Později se začaly objevovat první restaurace a kavárny zaměřené na přípravu syrové stravy.

Raw food dieta

Raw food dieta - syrová strava je spíše filozofie a alternativní volba životního stylu než redukční dieta. Za stravování podle principů raw food diety se považuje to, když člověk zkonzumuje více než 75% syrové stravy během dne. Nadšenci raw food diety věří, že čím více syrové stravy snědí, tím budou mít lepší zdravotní stav.

Syrové a živé potraviny v raw food dietě

Za syrové potraviny se považují takové potraviny, jejichž tepelná úprava nepřekročila teplotu 47 ° C. Někteří nadšenci syrové stravy rozlišují ještě pojmy jako "syrové potraviny" a "živé potraviny". Syrové potraviny jsou definovány jako tepelně neupravené potraviny. Živé potraviny jsou potraviny, které obsahují více enzymů, protože byly "aktivovány". Příklad: Syrové mandle jsou považovány za syrové, ale mandle namočené ve vodě, které začaly klíčit se považují za živé. Pro obě skupiny potravin platí jedna společná rys, a to, že nemohou být tepelně upravené na teplotu vyšší než 47 ° C.

Raw food dietu vyhledávají většinou vegani, kteří nekonzumují žádné živočišné produkty, nebo vegetariáni, kteří konzumují mléčné výrobky. Postupně se však k tomuto životnímu stylu oddávají i lidé se smíšeným typem stravy, kteří dávají přednost neupravované, nezpracované a ekologicky vypěstované stravě.

Co jíst při raw food dietě

Pilíře raw food diety, tedy syrové stravy jsou tyto skupiny potravin:

  • čerstvé ovoce a zelenina
  • semena
  • ořechy a oříšky
  • luštěniny (sušená fazole a hrách)
  • celá zrna
  • sušené ovoce a zelenina
  • nepasterizované ovocné a zeleninové šťávy
  • mladé kokosové mléko
  • mořské řasy a mořská zelenina
  • listová zelenina
  • výhonky všeho druhu
  • čištěná nebo v lahvích balená voda
  • nepasterizované mléko a mléčné výrobky vyrobené z nepasterizovaného mléka
  • syrové vajíčka

Jak správně zpracovat potraviny při raw food dietě

Při raw food dietě se doporučuje zpracovat potraviny následujícím způsobem:

  • míchání
  • sekání, drcení a mletí
  • dehydratace potravin
  • odšťavňování
  • namáčení ořechů a sušeného ovoce
  • naklíčení semen, zrn a fazolí
  • mixování
  • sušení (ne při vyšší teplotě než 47 ° C)
  • použití kuchyňského robota
  • odšťavňování

I když syrová strava snižuje čas potřebný na přípravu pokrmů, příprava některých jídel může být docela časově náročná. Velmi důležité je plánování jídel, aby byl zajištěn nutričně správný přísun vitamínů a minerálních látek. Pokud se nepřijímá v dostatečném množství některá nezbytná složka potravy, měla by se nahradit příjmem pomocí doplňků stravy. Příprava jídel častokrát vyžaduje použití mixéru, kuchyňského robota, odšťavňovače nebo sušičky potravin.

Funkce raw food diety

Ačkoli hubnutí není cílem raw food diety, dochází k němu díky stravě, která má nízký obsah tuků, rafinovaných sacharidů, bílkovin a kalorií. Co je důležité si uvědomit, že tento životní styl doplňuje touhu po čistotě, odmítání konvenční medicíny a má snahu dostat se blíže k přírodě jako takové.

Raw food dieta vyzdvihuje to, že potraviny jsou bohaté na enzymy, které pomáhají trávení. Tepelná úprava inaktivuje enzymy ukryté v syrových potravinách (denaturuje jejich), vařené jídlo se tím stává pro organismus hůře stravitelné. Některé odnože raw food diety jdou tak daleko, a hlásají, že vařené potraviny jsou pro tělo toxické. Kromě enzymů, které podporují trávení, syrové potraviny obsahují bakterie a mikroorganismy, které jsou prospěšné pro trávení. Tepelně neupravené potraviny také obsahují více živin a vitamínu C, který se tepelnou úpravou znehodnocuje.

Výhody a nevýhody raw food diety

Výhody raw food diety

Raw food dieta tvrdí, že syrové potraviny nabízejí následující výhody:

  • lepší kontrola hmotnosti (méně problémů s obezitou)
  • zvýšení energie
  • zlepšení trávení
  • odolnější imunitní systém
  • zlepšení duševní jasnosti a tvořivosti
  • zlepšení stavu pleti
  • snížení rizika vzniku srdečních chorob a dalších chronických onemocnění

Nutné opatření raw food diety:

  • Některé potraviny v syrovém stavu obsahují nebezpečné látky, které by se za běžných podmínek při tepelné úpravě zničili, proto si třeba dávat pozor na následující:
  • Syrová pohanka je jedovatá a způsobuje u lidí fotosenzitivitu
  • Syrové listy a stonky rebarbory ​​mohou být toxické, pokud nejsou sklizeny jako mladé.
  • Fazolové klíčky jsou jedovaté.
  • Zelené části brambor obsahují solanin, který je pro tělo toxický. Solanin se neutralizuje právě vařením při vysokých teplotách.
  • Syrové maso a mořské plody mohou být kontaminovány bakteriemi a parazity, které by se zničily při tepelné úpravě.

Rizika a nevýhody raw food diety

Nadměrné až přehnané sledování toho, co jíme může vést k ortorexii. Lidé s ortorexií se zaměřují na konzumaci jen "správných" a "čistých" potravin ve správný čas. U takových lidí není jídlo požitkem, stávají se jeho otrokem. Ortorexia se řadí mezi poruchy příjmu potravin, kdy posedlost jídlem narušuje vztahy a denní aktivity jedince. Někteří odborníci řadí ortorexiu mezi jednu z variant obsedantně-kompulzivní poruchy.

Raw food dieta také přináší zvýšené riziko vzniku nedostatku některých vitamínů. Jedná se hlavně o veganů a vegetariánů, kteří nekonzumují žádné maso, jen syrovou stravu. Nejčastěji trpí nedostatkem vitamínu B12 a bílkovin.

Obecně se doporučuje začínat se syrovou stravou pomaleji. Syrové potraviny zavádějte do jídelníčku postupně a nedělejte náhlé změny ve stravování. Ze začátku se mohou objevit detoxikační příznaky, jako jsou bolest hlavy, nevolnost, různé chutě nebo dokonce deprese.

Názor odborníků na syrovou stravu - raw food dietu

Mnozí lékaři a odborníci na výživu jsou skeptičtí vůči filozofii raw food diety. Není u nich zaručeno, že během raw food diety přijímají dostatečné množství potřebných vitamínů, minerálů a bílkovin, které jsou důležité pro udržení zdraví. Nicméně, syrová strava nepochybně snižuje riziko vzniku různých onemocnění, jako je obezita a zvýšená hladina cholesterolu v krvi, které jsou spojovány s rozvojem kardiovaskulárních onemocnění.

Více informací o raw food najdete na webstránce Raw Food Life. Jaké jsou vaše zkušenosti s raw food dietou? Podělte se o ně v diskusi pod článkem, děkujeme!

Přečtěte si více: Dieta 5:2




Diskuse k článku Raw food dieta (syrová strava)

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskuse k článku Raw food dieta (syrová strava)