Atkinsova dieta

Září 26, 2011 0 komentářů Sdílet Vidění:  5719
atkinsova diéta

Atkinsova dieta je pojmenována po doktoru Robertu Atkinsovi, který je jejím zakladatelem a také autorem myšlenky celého hubnutí. Paradoxně sám byl dokonce života obézní a vážil téměř 120 kilogramů. Atkinsova dieta je založena na principu omezení sacharidů a na zvýšeném příjmu bílkovin a tuku spolu s vitaminovými doplňky.

Je jednou z nejpopulárnějších zejména ve Spojených státech. Postupně se měnila na nízkosacharidovou dietu a životní styl. Atkinsova dieta se řídí mnoho restaurací po celém světě.

Původ Atkinsovy diety

Poprvé představil doktor Atkins svůj dietní program v roce 1972. Jelikož jako kardiolog měl jasnou představu o tom, co s lidským zdravím dokáže udělat hromadění tuku v organismu, od začátku měl jasnou představu o tom, jak bude dieta složená a na jakých principech bude fungovat. Hlavní omezení je odstranění sacharidů z jídelníčku, což vede k regulaci hmotnosti a zlepšení zdravotního stavu.

Popis Atkinsovy diety

Během dodržování diety se doporučuje dodržovat pitný režim a vypít alespoň 8 sklenic vody denně. Je to nutné zejména proto, aby se zabránilo dehydrataci a zácpě. Denní příjem vitamínů a minerálů by měl zajistit multivitaminový ve formě tablet. Důležitá je i přiměřená tělesná aktivita. Atkinsova dieta se skládá ze čtyř fází, jejichž absolvováním by si měli hubnoucí udržet váhový úbytek.

Fáze Atkinsovy diety

1. fáze Atkinsovy diety - Indukce

Úvodní první fáze Atkinsovy diety je důležitá, protože náhlý pokles příjmu cukru a sacharidů by u mnoha lidí mohl způsobit únavu a poruchy imunitního systému. Během této fáze lze vidět první úbytky hmotnosti, díky zvýšenému spalování tuků zejména díky složení stravy. Tato fáze je zároveň nejvíce omezující. Povolených je jen tolik sacharidů, kolik se rovná třem sklenicí salátu nebo jiné neškrobové zeleniny. Naopak bílkovin si můžete dopřát kolik chcete. Omezené není ani množství zdravých tuků (tedy rostlinné oleje a oleje ze semen). Vyhýbat se třeba sóji a sójový olej.

Potraviny s vysokým obsahem tuku jako majonéza, kysaná smetana, guacamole a máslo jsou povoleny v jakémkoliv množství. Přísun těchto potravin, chuťově plných a rozmanitých, pomáhá při dodržování zásad diety a pomáhá odolávat pokušením.

První fáze Atkinsovy diety je důležitá pro přivyknutí si na nízký příjem sacharidů. 1. fázi se doporučuje dodržovat alespoň dva týdny.

2. fáze Atkinsovy diety - Fáze hubnutí a spalování tuku

Druhá fáze Atkinsovy diety přináší pomaleji, ale za to plynuleji hubnutí. Do svého jídelníčku můžete přidat potraviny bohaté na vlákninu. To znamená, že můžete opět sáhnout po ovoci a zelenině a celozrnných výrobcích. Stále se však vyhýbejte rafinovanému cukru v jakékoliv formě. Povolené množství cukru je 25 gramů za den. Sáhnout můžete už i po ořechách a semenech. Ze zeleniny a ovoce si vybírejte takové, které má nízký obsah sacharidů - salát, celer, mangold, klíčky, kapusta a petržel. V této fázi je důležité svůj jídelníček předem plánovat, abyste zabránili impulsivnímu nakupování a následnému neuváženému jedení.

V této fázi byste měli setrvat, dokud nejste od své ideální váhy vzdálený na 3 až 6 kilo.

3. fáze Atkinsovy diety - Udržování

V této třetí fázi Atkinsovy diety byste měli být již sžít s pravidly dietního programu. Její délku si určujete sami, dokud nedosáhnete svou ideální hmotnost a zejména, dokážete si ji i měsíc udržet. Tehdy si určíte svou denní dávku sacharidů. Postupně zvyšujete dávku sacharidů o 10 gramů týdně, dokud nenastane váhový rozdíl. Tato sacharidová hladina by měla být udržována celý život, aby nenastal jojo efekt. Asi 10 gramů sacharidů obsahuje ¾ mrkve, polovina dýně, 1 grep a porce brambor. Vhodné jsou i luštěniny a ovoce.

4. fáze Atkinsovy diety - Celoživotní udržování

Čtvrtá fáze Atkinsovy diety přichází, když se dostanete na ideální hmotnost. Dospělý člověk je schopen konzumovat přibližně 90 až 120 gramů sacharidů denně v závislosti na pohlaví a tělesné aktivity. Klíčem k určení správné hladiny sacharidů je nenechat hmotnost kolísat o více než 1,5 až 2,5 kilogramu.

Funkce Atkinsovy diety

Od počátku zde byla představa, že tradiční model hubnutí a hladovění třeba odstranit a nahradit ji programem, ve kterém by zůstala zachována myšlenka plnohodnotného složení stravy, která eliminuje jen škodliviny a prospěšné látky. Nicméně dieta přináší i úbytek na váze a zlepšení zdravotního stavu, díky eliminaci sacharidů z jídelníčku.

Výhody Atkinsovy diety

Výhodou programu Atkinsovy diety je jakési vžité chování během dodržování principů. Jde například o plánování a nakupování předem. Potraviny se doporučuje nakupovat přímo od výrobců. Podle odborníků je tento styl stravování stále v rozporu s pravidly zdravého životního stylu. Ukázalo se také, že ti, co dietu absolvovali si jen velmi těžko udržel dietní návyky na delší dobu.

Nevýhody Atkinsovy diety

Největší nevýhodou Atkinsovy diety může být prudká změna kondice a nálad, kterou způsobuje pokles hladiny sacharidů v krvi. Jako nežádoucí účinky se ukázaly i různé zdravotní komplikace jako průjem, zácpa, bolesti kloubů, zápach z úst, zhoršené akné, bolesti hlavy a nakonec únava. Vědci varují, že vyloučení jakékoli složky stravy, může nepříznivě ovlivňovat lidi s chronickými onemocněními či oslabenou imunitou.

Nejhrozivější vedlejším účinkem však může být ketoacidóza. Jde o proces nahromadění vedlejších produktů v procesu štěpení tuků. Má za následek poškození buněk, náchylnost na těžké onemocnění či dokonce smrt. Vysoká konzumace tuků může vést ke zvýšení hladiny cholesterolu a srdečních chorob. Při nízkém příjmu sacharidů není dostatečně zásoben mozek a svaly.

Atkinsova dieta a výzkum

Dlouhodobé studie prokázaly, že ti, kteří Atkinsonův program absolvovali, mají větší šanci zhubnout, než ti, kteří drží nízkotučné diety. Svou váhu však ve většině případů, dokázal hubnoucí udržet nanejvýš pololetí. Někteří vědci varují před zvýšeným rizikem vzniku kardiovaskulárních chorob.

Přečtěte si více: Rýžová dieta




Diskuse k článku Atkinsova dieta

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskuse k článku Atkinsova dieta