Zónová dieta

Září 30, 2011 0 komentářů Sdílet Vidění:  2793
zónová diéta

Co je zónová dieta

Redukční dieta s názvem zónová dieta je způsob stravování založen na založen na vysokém příjmu bílkovin a nízkém obsahu sacharidů v potravě. Je založena na konceptu, podle kterého byste se měli stravovat na vyváženém poměru sacharidů, bílkovin a tuků v každém jídle. Toto složení údajně zajišťuje hormonální rovnováhu, která způsobuje kontrolu hladiny inzulínu. Vyrovnaná hladina inzulinu zabezpečuje rovnoměrné bezpečné hubnutí.

Původ zónové diety

Redukční zónová dieta byla vyvinuta Barrym Searsem, který však nemá žádné vzdělání v oblasti výživy. Na zónové dietě začal pracovat v roce 1970 poté, co jeho otec zemřel v mladém věku na infarkt. Od té doby se Sears věnoval zejména kardiovaskulárním onemocněním, napsal mnoho knih o výživě a vydělal miliony dolarů.

Popis zónové diety

Zónová dieta je v prvé řadě určena, samozřejmě, na hubnutí, ale její vynálezce tvrdí, že takovéto stravování přináší značné zdravotní výhody. Zónová dieta je náročná na složení, neboť každá porce, každé jídlo by se mělo skládat ze 40% sacharidů, 30% bílkovin a 30% tuků. Toto je ideální poměr bílkovin a sacharidů. Stravovat se takto "zónově" znamená, že zvyšujete energii, zpomaluje příznaky stárnutí, pomáhá předcházet chronickým nemocem a umožňuje organismu podávat maximální duševní a fyzický výkon. Proces hubnutí by měl být směřovat ke snížení poměru tělesného tuku: ideální na poměr 15% tělesného tuku u mužů a 22% tělesného tuku u žen. Když je hladina cukru v krvi stabilní a hormony jsou v rovnováze, což může nastat úpravou stravy na optimální poměr 40 % sacharidů, 30 % tuků a 30 % bílkovin, nachází se vaše tělo v zóně. Když se ocitnete mimo zónu tak začne vaše tělo přibírat.

Potřebný obsah bílkovin v potravě se vypočítá na základě výšky, hmotnosti, obvodu pasu a obvyklé tělesné aktivity jedince. Ideální množství kalorií se pohybuje v rozmezí 1100 - 1700 kalorií. Zónová dieta je považována za nízkokalorickou. Pro snadnější plánování stravování při zónové dietě jsou jednotlivé porce rozděleny do potravinových bloků. Namísto zdlouhavého počítání kalorií stačí sledovat poměr bílkovin, sacharidů a tuků.

Stravování v zónové dietě

Hlavní jídla by v zónové dietě neměly mít více než 500 kcal a svačina 100 kcal. Zdravá strava by měla obsahovat jídla obsahující bílkoviny, čerstvou zeleninu, vybrané druhy ovoce, listovou zeleninu a mononenasycené tuky. Dieta nabízí pouze jídla úzkého výběru. Dieta podporuje konzumaci tyčinek ZonePerfect, které bohužel neseženete u nás.

Mezi "dobré" - povolené potraviny při zónové dietě patří:

  • bílkoviny: libové kuřecí, krůtí maso, drůbež, mořské plody, bílky a nízkotučné mléčné výrobky
  • sacharidy: ovoce, zelenina, která neobsahuje škrob, ovesné vločky, ječmen
  • tuky: malé množství řepkového a olivového oleje

Povolené, ale v omezeném množství jsou:

  • červené maso a vnitřnosti jako jsou játra
  • žloutky
  • ovoce a zelenina: mrkev, kukuřice, rozinky, banány, papája, mango, většina ovocných a zeleninových šťáv
  • chléb, rýže, bagety
  • brambory, plnotučné mléko
  • Tučné maso
  • káva s kofeinem
  • alkohol
  • dietní nealkoholické nápoje

Základní pravidla stravování při zónové dietě:

  • Jezte 3 jídla denně, ve kterých je dodržen poměr sacharidů k bílkovinám a tukům 40:30:30.
  • Nezůstávejte více než 5 hodin bez jídla.
  • Pijte více než 8 sklenic vody denně.
  • Cvičte mírně každý den.
  • Denně relaxujte.

Funkce zónové diety

Vědecké pozadí této diety není jednoduché a bez potřebného vzdělání z oblasti biochemie. Zjednodušeně je založena na principu zvyšování a snižování hladiny cukru v krvi. Pokud je hladina glukózy v krvi udržována na nízké úrovni (což dosáhnete konzumací potravin s nízkým glykemickým indexem), tuk se spaluje na energii.
Sacharidy, zejména ty s vysokým glykemickým indexem (chléb, obiloviny, sladkosti) způsobí, že slinivka uvolní mnoho inzulínu, což způsobuje, že tělo ukládá přebytečné látky ve formě tuku. Na druhé straně stojí proteiny, které urychlují spalování.
Zónová dieta ovlivňuje správné fungování imunitního systému a kardiovaskulárního systému.

Výhody a nevýhody uónovej diety

Výhody zónové diety

  • úbytek hmotnosti o 0,6 - 0,7 kg týdně
  • trvalé hubnutí
  • zlepšení psychické a fyzické výkonnosti
  • prevence chorob kardiovaskulárního systému
  • zlepšení imunitního systému
  • není třeba počítat kalorie
  • odstraňuje projevy stárnutí

Nevýhody zónové diety

  • náročné dodržování v restauracích
  • nevhodná pro lidi se sníženou funkcí ledvin
  • při dlouhodobém stravování hrozí nedostatek vlákniny a vitamínu B

Pro koho je zónová dieta určena

Pro lidi, kteří nemají mnoho času je zónová dieta dost nevyhovující nakolik přepočítávání správné kombinace potravin zabírá více času. Konzumace mnoha potravin je velmi omezená nebo nevhodná. Pro správné hubnutí nabízí zónová dieta speciální produkty. Abyste si při hubnutí posílily i zdraví, je velmi prospěšné pravidelné cvičení.

Máte zkušenosti se zónovou dietou? Podělte se o ně s ostatními v diskusi pod článkem, děkujeme!

Foto © Artem Furman - Fotolia.com

Přečtěte si více: Losangeleská dieta




Diskuse k článku Zónová dieta

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskuse k článku Zónová dieta