Důležité minerály – jód, fluor

Květen 18, 2012 0 komentářů Sdílet Vidění:  3850
zdroje jódu - morská soľ

Jód

Jód je důležitý pro tvorbu hormonu tyroxinu. Jód přijatý z potravy se soustřeďuje ve štítné žláze, kde se produkuje hormon tyroxin. Tyroxin ovlivňuje spalování tuků a tvorbu energie, růst vlasů, nehtů, kůže a zubů a mentální funkce.

Nedostatek jódu

Nedostatek jódu v potravě se může projevit několika způsoby. Mohou nastat i následující poruchy:

Struma

Struma je onemocnění štítné žlázy, při kterém nastává její zvětšení. Je to onemocnění, které je typické při nedostatku jódu v potravě. Struma se vyskytuje často v oblastech, kde se jód nenachází v pitné vodě. Nedostatek jódu způsobuje nízkou hladinu tyroxinu v krvi, což vyvolává v příštítných tělíscích zvýšení produkce hormonu stimulujícího růst a činnost štítné žlázy. Pod vlivem tohoto hormonu nabývá štítná žláza často obrovské rozměry, kdy její hmotnost dosahuje až 0,45 - 0,67 kg.

Hypotyreóza

Hypotyreóza je onemocnění štítné žlázy , při které je snížena její činnost. Štítná žláza produkuje málo tyroxinu, v důsledku čehož se snižuje bazální metabolismus. Člověk má navenek jemné a slabé vlasy, nadváhu, suchou pokožku, je slabý a má chraplavý hlas.

U dětí, jejichž matky přijímali nedostatek jódu během těhotenství, se může projevit hypotyreóza u dětí ve formě mentální poruchy. Děti mají retardovaný psychický a fyzický vývin. Nezjistí-li se tato porucha hned po porodu , stává se trvalou.

Hypertyreóza

Hypertyreóza je zvýšená činnost štítné žlázy. Tato porucha je také vyvolána nedostatkem jódu, ale zvětšená štítná žláza naopak od hypotyreózy, produkuje nadbytek tyroxinu. Způsobuje to nadměrný bazální metabolismus. Hypertyreóza se projevuje ztrátou hmotnosti, nervozitou, zvýšenou chutí k jídlu, třesem rukou, vystupujícími očima a přecitlivělostí vůči teplu.

Nadbytek jodu

Nadbytek jódu může způsobit onemocnění zvané jodová struma. Přítomny jsou kožní vyrážky podobné akné.

Lidé s narušenou funkcí štítné žlázy nebo lidé se sníženým příjmem jódu by neměli jíst potraviny, které obsahují strumigény.

Strumigény

Strumigény jsou látky, které se nacházejí v některých druzích zeleniny, zejména v zelí. Strumigény jsou látky, které snižují vstřebávání jódu. Lidé, u kterých je příjem jódu nižší, mohou tyto potraviny přispět ke vzniku strumy.

Denní dávky jódu

dospělí: 150 ?g

těhotné a kojící ženy: 175 - 200 ? g

Potravinové zdroje jódu

Hlavními zdroji jódu jsou mořské potraviny - řasy a mořská sůl a jodidovaná kuchyňská sůl.

Fluor

Fluor patří mezi minerály, které jsou důležité při stavbě kostí a zubů. Fluor svými účinky přispívá ke zdravým zubům. Inhibuje metabolismus mikroflóry v ústní dutině, zabraňuje kažení zubů a je silný inhibitor některých enzymů.

Fluoróza

Fluoróza vzniká při vysokém přísunu fluoru do organismu. Vzniká dentální nebo skeletová skvrnitost.

Nadbytek fluoru

Při nadměrném přísunu fluoru dochází k nežádoucím účinkům. Z kostí se začne odbourávat vápník az krevního séra hořčík. Následně se vápník začne ukládat ve formě solí v ledvinách, svalech a plicích.

Denní dávky flóru

Asi 1 mg.

Zdroje fluoru

Fluorid obsahují mnohé zubní pasty.

Foto © msk.nina - Fotolia.com

Přečtěte si více: Zdravý oběd


Značky: flór


Diskuse k článku Důležité minerály – jód, fluor

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskuse k článku Důležité minerály – jód, fluor