Glykemický index

26 září, 2011 0 komentářů Sdílet Vidění:  4424
diéta glykemický index

Glykémie, glukóza, inzulin a glykemický index

Určitě jste už o glykemickém indexu slyšeli. V první řadě si ale pojďme vysvětlit pojmy jako glykémie, glukóza a inzulín, které s glykemickým indexem úzce souvisí.

Glykémie je hladina glukózy v krvi a glukóza je hroznový resp. krevní cukr. Tento monosacharid představuje zásobník energie v těle, která je připravena k "okamžitému použití". Lidské tělo se snaží hladinu krevního cukru regulovat, a tak na změny krevního cukru reaguje tím, že při jeho nedostatku vyvolává pocit hladu, aby člověk doplnil energetické zásoby. Naopak pokud je energie přebytek, ukládá si ji organismus do rezervy tj. do tukových zásob.

S glykemickým indexem ale souvisí i hladina inzulínu. Co je tedy ten inzulín? Inzulín je hormon produkovaný Langerhansovými ostrůvky slinivky - slinivky. Inzulín umožňuje, aby se glukóza z potravy dostala do nitra buňky a tam byla přeměněna na energii. Jakmile vzroste v krvi hladina glukózy, vzroste i hladina inzulínu. Inzulín má za úkol uložit cukr do buněk, aby se mohl použít, jako zdroj energie. Pokud je energie dostatek, pak se přebytečná glukóza z krve odstraní a uloží se ve formě tuku.

Glykemický index je číslo, které vyjadřuje postavení potraviny na stupnici od 0 do 100 podle toho, jak rychle se vstřebává cukr v potravině a jak rychle ovlivňuje hladinu glukózy v krvi. Glykemický index je tedy typ redukční diety, který nabízí hubnutí na základě pomalého uvolňování sacharidů a poskytování pocitu sytosti z potravin s nízkým obsahem glykemický index GI zabraňujícímu hladu.

Vznik této redukční diety se datuje do 80. let minulého století na Torontské univerzitě s dr. Davidem Jenkinsem při pozorování rychlosti přeměny potravy na glukúzu , který slouží jako zdroj tělesné energie. Potraviny tvořily většinou celozrnné nebo smíšené obylniny, luštěniny, nízkotučné mléčné produkty a některé druhy ovoce a zeleniny.

Rozdělení potravin podle glykemického indexu

Podle glykemického indexu se potraviny dělí na potraviny:

  • s nízkým glykemickým indexem (<55)
  • se středním glykemickým indexem (56-69)
  • s vysokým glykemickým indexem (>70)

Glykemický index a stravování

Stravování při dietě s názvem glykemický index je postaveno na potravinách, které uvolňují cukr do krevního oběhu pomalu a jsou stabilním zdrojem energie. Podstatou této redukční diety je to, že potraviny obsahující vysoký GI způsobují rychlý návrat hladu. Základ diety je tvořen potravinami s nízkým obsahem GI, protože trávení takových potravin trvá déle a poskytnou tak organismu pocit sytosti na delší dobu. Pokud chcete hubnout, neměli byste konzumovat rafinované, slazené potraviny. Jejich přítomnost v organismu prudce zvýší hladinu krve a nutí slinivku tvořit inzulín a po pominutí energie nastane hlad. Zvýšenou glukózu si tělo uloží ve formě tukových zásob. Základním principem zhubnutí při glykemickém indexu je udržování nízké hladiny inzulínu. V dietě se můžeme setkat s pravidly a rozdělením potravin na vysoký, střední a nízký GI přičemž za nízký GI považuje hodnota 55 nebo méně. V jiných obměnách se můžeme setkat při plánu jak zhubnout dělením potravin do tří barevných kategorií červené (třeba se vyhýbat), žluté (příležitostné) a zelené (povolené) hodnotě potravin.

Zakázané a povolené jídla

Mezi zakázaná jídla se řadí při dietě některé druhy masa a drůbeže, některé druhy zeleniny, některé potraviny obsahující škrob a pečená jídla, plnotučné mléko, alkohol, sladkosti a bonbóny.

Pro koho je glykemický index určen

Dieta Glykemický index je hlavně ideální pro diabetiky díky nízké hladině glukózy a inzulínu. Pomáhá snižovat riziko srdečních chorob, cévních mozkových příhod, diabetu 2. typu či rakoviny tlustého střeva a prostaty.

Dieta při dostatečném množství informací by mohla být správným řešením pro zdraví, stravování a zdravý životní styl. Doporučujeme Vám s sebou nosit tabulku s hodnotami GI, abyste se naučili rozpoznávat potraviny s nízkým obsahem GI. Výhodou této diety je dostupnost, protože potraviny najdete v běžných potravinách.

Foto © viperagp - Fotolia.com

Přečtěte si více: Atkinsova dieta


Značky: redukční dieta


Diskuse k článku Glykemický index

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskuse k článku Glykemický index