Bílkoviny – proteiny

12 dubna, 2012 0 komentářů Sdílet Vidění:  3060
zdroj bielkovín - steak

Bílkoviny jsou stavebním kamenem celého života a jsou nezbytné pro růst buněk a při opravách tkání.

Aminokyseliny

Všechny proteiny se skládají z různých kombinací 20 látek nazývaných aminokyseliny.

Pospojováním aminokyselin se tvoří bílkovinné molekuly, které tvoří enzymy, hormony, svaly, orgány a mnoho dalších tkání v těle.

2 typy aminokyselin

  • neesenciální aminokyseliny - mohou se tvořit v těle
  • esenciální aminokyseliny - nemohou se tvořit v těle a musí být přijímány potravou

Druhy proteinů

Živočišné bílkoviny

Živočišné bílkoviny obsahují všechny esenciální aminokyseliny. Tento typ proteinu se nachází v následujících potravinách:

  • maso
  • drůbež
  • ryby
  • vejce
  • mléčné výrobky

Tučné ryby ( losos , sardinky , pstruh , tuňák ) jsou dobrým zdrojem bílkovin. Výhodou těchto potravin je to , že obsahují mastné kyseliny, které snižují riziko vzniku infarktu a do jisté míry i mrtvici.

Tučné ryby obsahují až osmkrát tolik omega-3 a omega-6 mastných kyselin jako libové ryby (treska).

Rostlinné bílkoviny

Rostliny obsahují mnoho aminokyselin, avšak žádný rostlinný zdroj neobsahuje všechny esenciální aminokyseliny. Nejvíce aminokyselin se nachází v těchto potravinách :

  • luštěniny (hrášek, fazolky)
  • fazole
  • zrno
  • ořechy
  • semena
  • sójové výrobky

Musíte však kombinovat různé rostlinné bílkoviny pro vytvoření kompletní řady aminokyselin potřebných pro tělo.

V praxi se to dá dosáhnout tak, že sníte spolu pečené fazole s chlebem a zapijete mlékem.

Rostlinné bílkoviny versus živočišné bílkoviny

Z hlediska zdravé výživy je dobré se snažit konzumovat rostlinné bílkoviny ve větší míře než bílkoviny živočišné.

Rostlinné bílkoviny mají nízký obsah tuku a vysoký obsah vitamínů, vlákniny a minerálů. Rostlinné bílkoviny obsahují fytochemikálie, které přispívají ke zdraví a pomáhají při prevenci chorob. Například izoflavony nacházející se v sójových bobech, mají antioxidační vlastnosti.

Kolik bychom měli přijmout bílkovin

Podle zásad správné výživy mají tvořit bílkoviny 10-15 % každodenního jídelníčku. Pro muže to představuje 55 g bílkovin denně a pro ženy 45 g bílkovin denně.

Ilustrační foto © Barbara Dudzińska - Fotolia.com

Přečtěte si více: Síra




Diskuse k článku Bílkoviny – proteiny

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskuse k článku Bílkoviny – proteiny