Borůvky jsou plné vitamínů a fytonutrientů

28 května, 2013 0 komentářů Sdílet Vidění:  3830
zdravé čučoriedky

Brusinky borůvkové, zkráceně borůvky, rostou zejména ve vysokých nadmořských výškách, na loukách a pláních. Pokud si je chceme nasbírat, často musíme sběr spojit s mírnou fyzickou aktivitou v podobě horské túry. Vyvinuté úsilí a námahu nám tyto malé bobulky vrátí plnými hrstmi vitaminů a stopových prvků.

Nutriční složení borůvek

Toto ovoce je především významným zdrojem vitaminu C. Ve sklenici borůvek najdeme 14 mg vitaminu C, přičemž doporučená denní dávka je 60 mg. Vitamín C je důležitý pro správné zpracování železa v organismu, pomáhá chránit zdraví zubů a dásní, posiluje imunitu a podporuje zdraví naší pokožky. Porce borůvek dále obsahuje 100 mg draslíku, který udržuje v normě hladinu cukru a cholesterolu v krvi. Obsahuje i vitamin A, potřebný pro normální růst a vývoj, a také kyselinu listovou, potřebnou pro metabolismus bílkovin a tvorbu červených krvinek.

Borůvky obsahují fytonutrienty, které pomáhají chránit naši paměť tím, že stimulují mozek, aby byl neustále aktivní. Aktivita našeho mozku, a tedy i stav naší paměti, může oslabovat spolu s přibývajícím věkem. Pokud do svého jídelníčku včas zařadíme porci borůvek, pomůžeme si uchránit zdravé myšlení a paměť. Látky obsažené v borůvkách pomáhají zničit volné radikály, jejichž výskyt v organismu může vést k mozkové příhodě nebo Alzheimerově chorobě.

Naše tělo potřebuje denně přísun vlákniny, která se nachází v ovoci, zelenině a celozrnných výrobcích, zejména pro správné fungování střev . Mnozí na to zapomínají a Přivozují si tak různé zdravotní problémy. Strava s vysokým obsahem vlákniny snižuje riziko srdečně - cévních onemocnění, cukrovky a některých druhů rakoviny. Jeden pohár borůvek obsahuje 3 gramy prospěšné vlákniny.

Modrá barva bobulí pochází z antioxidantů, které ovoce obsahuje. Antioxidanty pomáhají tělu zbavit se volných radikálů. Borůvky jsou se svým množstvím antioxidantů na předních příčkách žebříčku plodin bohatých na antioxidanty.

Použití borůvek v kuchyni

V kuchyni našich babiček měli borůvky výsostné postavení. Připravovali z nich zavařeniny, domácí džem, ale i pálenku. Dnes bychom je mohli najít v jogurtech, mléčných nápojích, dezertech, nebo jako šťávu. Při průjmech a pro diabetiky je velmi vhodný čaj, nebo zápar z borůvkových listů.

Přečtěte si více: Křen a jeho pozitiva konzumace



Diskuse k článku Borůvky jsou plné vitamínů a fytonutrientů

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskuse k článku Borůvky jsou plné vitamínů a fytonutrientů