Důležité minerály – draslík , sodík

14 května, 2012 0 komentářů Sdílet Vidění:  3503
zdroje draslíka - sušené hríby

Draslík

Draslík svými účinky patří mezi důležité minerály. Je nejdůležitějším vnitrobuněčným prvkem, který má hlavní podíl na udržování optimálního osmotického tlaku a acidobazické rovnováhy. Taktéž je potřebný při tvorbě energie v těle a při tvorbě glykogenu. Draslík také ovlivňuje uvolňování inzulínu ze slinivky a hladinu cukru v krvi.

Denní dávky draslíku

minimální dávka: 2 mg (kritická hranice), průměrná dávka pro dospělého: 3,5 mg

Nedostatek draslíku

Nedostatek draslíku může být doprovázen dlouhotrvajícími průjmy, zvracením, psychickým nebo fyzickým stresem, chorobným močením, nízkou hladinou cukru v krvi, pitím kávy nebo alkoholu.

Potravinové zdroje draslíku (mg/100 g)

hřiby (čerstvé - 486, sušené - 5603), meruňky (čerstvé - 300, sušené - 1627), bílá fazole sušená (1300), hrášek (1175), banány (čerstvé - 380, sušené - 1220), pistácie (963), pšeničné klíčky (900), mandle (850), čočka sušená (780), sója sušená (755), arašídy (706), slunečnice / mák (700), špenát (640), droždí (631), avokádo (500), žito (490), brokolice / kadeřávek (450).

Sodík

Sodík je důležitým minerálem mimobuněčné tekutiny. Je důležitý při osmotickém tlaku v organismu a při zajišťování acidobazické rovnováhy. Sodík tvoří součást trávicích šťáv, spolu s draslíkem je důležitý při přenosu nervových vzruchů, při činnosti srdce, peristaltice střev a při dráždivosti svalů.

Nadměrný přísun sodíku ve formě NaCl - kuchyňské soli do organismu má účinky na zvyšování tělesné teploty. Nadměrný příjem také vyvolává poruchy ledvin a nervové poruchy.

Denní dávky sodíku

Hlavní zdroj sodíku je chlorid sodný - kuchyňská sůl a jeho příjem by neměl denně přesáhnout 6 gramů (2,4 gramů čistého sodíku). Mnohé potraviny již v přirozeném stavu obsahují dost soli. Spotřeba sodíku se zvyšuje při velkých ztrátách vody močením a pocením.

Potravinové zdroje sodíku (mg/100 g)

kuchyňská sůl (chlorid sodný - NaCl) - cca 40 % sodíku, sýr tavený (1300), sýr ovčí uzený (1300), chléb (cca 600), sýr Ementál (500), kyselé zelí (400), slané arašídy (cca 230), celer (130), mangold (100)

Ilustrační foto © hjpix - Fotolia.com

Přečtěte si více: Chrom



Diskuse k článku Důležité minerály – draslík , sodík

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskuse k článku Důležité minerály – draslík , sodík