Správná výživa – zásady správné výživy

7 ledna, 2012 0 komentářů Sdílet Vidění:  3660
zásady správnej výživy

Chcete se stravovat zdravě , chcete se cítit lépe nebo chcete zhubnout? Následujících 10 zásad správné výživy vám pomůže vylepšit váš jídelníček. Zásady správné výživy zahrnují hlavní zásady správného stravování.

Konzumovat pestrou stravu

Při konzumaci pestré stravy dodáváte tělu všechny potřebné živiny, jak jen při konzumaci jednostranné stravy.

Stravovat se 4 - 5krát denně

Třeba dodržovat frekvenci příjmu jídel, zvýšit počet jídel s menšími porcemi a vyhýbat se objemným jídlům 3 krát za den. Také třeba pamatovat na to, že 2-3 hodiny před nočním spaním vůbec nejíst.

Dodržovat optimální příjem energie

Během celého dne je nutné zabezpečit rovnováhu energetického příjmu a výdeje. Příjem energie potravou je optimální tehdy, když se hmotnost těla udržuje na BMI - 20-25 kg/m2.

Omezit příjem tuků na celkově maximálně 30 % přijímané energie

Přijímat cholesterol maximálně 300 mg denně, snížit příjem nasycených mastných kyselin (živočišné tuky), přijímat n-6 polynenasycené mastné kyseliny (slunečnicový olej, řepkový olej), zvýšit n - 9 mononenasycené mastné kyseliny (olivový olej), výrazně zvýšit n - 3 polynenasycené mastné kyseliny (rybí tuk).

Dodržovat příjem bílkovin asi na 10-15 % energie

Přijmout cca 0,8 g / kg hmotnosti na den. Hlavním zdrojem bílkovin je maso, mléčné výrobky a vejce.

Podíl sacharidů by měl představovat 55-60 % energie

A měl by se skládat z komplexních sacharidů s vlákninou. Sem patří ovoce, zelenina (brambory, luštěniny), celozrnné produkty a výrobky z tmavé mouky. Zcela omezit rafinovaný cukr na 1 / 10 přijímané energie za den .

Zvýšit příjem vlákniny na 20-40 g / den

Vláknina je obsažená v ovoci, zelenině a v celozrnných výrobcích.

Zvýšit příjem mikronutrientů

Optimální příjem vitaminů a minerálních látek se dá zajistit konzumací různých rostlinných a živočišných výrobků.

Omezit spotřebu kuchyňské soli na maximálně 5-7,5 g denně

Skutečná potřeba soli na den je méně než 1,25 g , průměrná spotřeba je však asi 10-12 g / den. Doporučuje se nesolit vůbec, nebo minimálně, což je velmi důležité při hypertenzi, edémech a při srdeční, jaterní a ledvinové slabosti . Rovněž se vyhýbat konzervovaným, uzeným a soleným potravinám.

Omezit konzumaci alkoholu

Nepožívat více než 30 g etanolu denně, což odpovídá asi 2-3 dl vína. Vyšší konzumace alkoholu vede k nemocem jater, periferních nervů i centrální nervové soustavy a pod .

Foto © LanaK - Fotolia.com

Přečtěte si více: Jsou zeleninové chipsy zdravé?



Diskuse k článku Správná výživa – zásady správné výživy

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskuse k článku Správná výživa – zásady správné výživy