Tuky

2 dubna, 2012 0 komentářů Sdílet Vidění:  3601
tuky v potravinách - fast food

Tuky ve stravě a nadváha

Všichni potřebujeme ve stravě trochu tuku. Ale jakmile přijímáme příliš mnoho tuku, je pravděpodobné, že ztloustneme na váze. Potraviny s vysokým obsahem tuků mají vyšší energetickou hodnotu. Nadváha zvyšuje riziko vážných zdravotních problémů, jako jsou srdeční choroby, diabetes mellitus 2. typu a vysoký krevní tlak.

Neznamená to však, že všechny tuky jsou špatné. V jídelníčku potřebujeme tuk, protože pomáhá tělu vstřebávat určité živiny. Tuk je zdrojem energie, a poskytuje základní mastné kyseliny, které tělo nemůže samo vyrobit.

Existují dva hlavní typy tuků ve stravě : nasycené tuky a nenasycené tuky.

Nasycené a nenasycené tuky obsahují stejné množství kalorií. Ale jako součást zdravé výživy, bychom měli snížit příjem potravin s vysokým obsahem nasycených tuků, a místo toho jíst potraviny, které jsou bohaté na nenasycené mastné kyseliny.

Nasycené tuky

Existují tuky, které se nazývají nasycené mastné kyseliny. Tyto tuky zvyšují hladinu cholesterolu, což zvyšuje riziko srdečních onemocnění. Proto, pokud chcete snížit příjem tuků, vyřaďte z jídelníčku nasycené tuky a nahraďte je potravinami, které obsahují nenasycené mastné kyseliny .

Průměrný člověk by neměl sníst více než 30 g nasycených tuků denně.
Průměrná žena by neměla sníst více než 20 gramů nasycených tuků denně.

Tuky v krvi

Konzumace stravy s vysokým obsahem nasycených tuků může způsobit zvýšení hladiny cholesterolu v krvi. Zvýšenou hladinou cholesterolu se zvyšuje i riziko onemocnění srdce.

Potraviny s vysokým obsahem nasycených tuků

  • mastné kusy masa
  • masné výrobky, včetně párků a koláčů
  • máslo a sádlo
  • sýry, zejména tvrdý sýr
  • smetana, zakysaná smetana a zmrzlina
  • některé slané občerstvení a čokoládové cukrovinky
  • sušenky, koláče a pečivo

Nenasycené tuky = zdravé tuky

S vyšším obsahem nenasycených tuků v potravě místo nasycených tuků můžete pomoci při snižování hladiny cholesterolu v krvi.

Nenasycené tuky se nacházejí

  • tučné ryby jako losos, čerstvý tuňák a makrela
  • avokádo
  • ořechy a semena
  • slunečnicová a olivové oleje

Trans - tuky

Trans - tuky se v přírodě vyskytují v nízkých koncentracích v některých potravinách. Mezi ně patří například maso, mléčné výrobky a také mohou být v potravinách, které obsahují hydrogenovaný rostlinný olej.
Stejně jako nasycené tuky, mohou trans - tuky zvýšit hladinu cholesterolu v krvi . To je důvod, proč se doporučuje přijímat trans - tuky maximálně do 2 % energie za den. U dospělých je to více než 5 g denně.

Tuky na obalech

Výživové etikety na obalech potravin vám může pomoci při snižování celkového obsahu tuků a nasycených tuků.

Štítky obsahující údaje o výživové hodnotě jsou obvykle na zadní straně balení potravin. Tato značka vám řekne, kolik tuku a nasycených tuků je obsaženo ve 100 g potraviny, a někdy je uvedeno množství na jednu porci.

Ilustrační foto © Jacek Chabraszewski - Fotolia.com

Přečtěte si více: Vitamín B1 - tiamín



Diskuse k článku Tuky

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskuse k článku Tuky